Honden forum » Opvoeding en gedrag

De teef (1 post)

• 2 years geleden gestart door Felix

1. Felix
    Key Master

In het algemeen wordt aangenomen dat teven liever zijn dan reuen. Dit is niet altijd waar.

Teven zijn soms ontzettend slijmerig van aard:

"Ach, toe baasje, mag het alsjeblieft, mag ik op de bank slapen, mag ik dat stukje taart, hoef ik niet naar buiten in de regen?".

Ze gooien hun charmes in de strijd om datgene gedaan te krijgen wat ze graag willen. Ze gaan op hun rug liggen, zogenaamd als overgave, maar in werkelijkheid zeggen ze: 'baas, kroel me eens op mijn buik!

Wij mensen interpreteren dit soms als 'lief gedrag', maar het is vaak misbruik maken van uw onwetendheid. Ze kunnen het ook behoorlijk achter de ellebogen hebben. Maar voor wie geldt dit nu niet op zijn tijd?

Ook kunnen sommige teven behoorlijk dominant zijn, tegenover andere honden, maar ook tegenover mensen, vooral kleinere kinderen. Dit kan samenhangen met het ras.

Deze teven hebben een goede, consequente opvoeding nodig. Tegenover pups willen ze zich nogal eens opvoedkundig gedragen. In onze mensenogen gaat dit er behoorlijk heftig aan toe, terwijl het meestal niet meer isdan een grauw en een snauw. De pup behoort in zo'n situatie zich onderdanig naar de teef toe te gedragen, dat wil zeggen: op de rug gaan liggen met de buik open en bloot naar boven: totale overgave dus. Soms laat de pup hierbij ook wat urine lopen. Als de pup wat ouder is, zo'n 7 maanden, dan zit de opvoeding voor de teef erop en zal ze de jonge hond anders benaderen.

Op dat moment gaat de reu zich met de opvoeding bemoeien. Het steriliseren van een dominante teef werkt averechts: de vrouwelijke hormonen verdwijnen en de mannelijke (dominante) hormonen blijven over. Een gesteriliseerde/gecastreerde teef kan dus dominanter worden na de operatie. Ook zien we bij sommige rassen de vacht extreem veranderen van zacht naar pluizig en rommelig.

Plasgedrag:

Teefjes hebben niet de noodzaak overal hun geurvlag uit te zetten, dus plassen zij meestal één keer per wandeling. Echter, er zijn ook dominante teven, en ook zij plassen meerdere keren een beetje. Sommigen tillen zelf een stukje een achterpoot op.

Dominantgedrag:

Teven gedragen zich meestal niet dominant, zij schikken zich wat makkelijker naar de leider (u dus). Wel kunnen ze 'kattig' gedrag vertonen naar andere honden toe. Vooral in de niet-vruchtbare periode van een loopsheid snauwen ze behoorlijk naar al te opdringerige reuen. Sommige teven vinden dat ze jonge pups magen helpen opvoeden: ze doen dit behoorlijk streng, inclusief gemopper en gebrom. Dat ziet er afschrikwekkend uit, al dat gegrom naar die kleine toe. Na verloop van tijd houdt dit gedrag op, vooral als de pup doet wat zij wil. Het enige wat ze wil is dat de pup zich onderwerpt aan haar, oftewel: erkent dat de oudere hond de baas is.

Loopsheid:

Elke niet gesteriliseerde (gecastreerde) teef wordt gemiddeld twee keer per jaar loops. Zij verliezen dan bloed gedurende 2-3 weken en zijn in deze korte periode vruchtbaar. Sommigen mensen vinden dit niet prettig en onhygiënisch.

Gedrag:

Teven hebben de neiging om ons uit te proberen tot hoe ver ze kunnen gaan. Reuen doen dit ook, maar teven op een heel andere manier. Een beetje doortrapt kunnen ze best wel eens zijn.

Gepost: 2 years #

RSS feed voor dit onderwerp

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te posten.